کولر آبی

کولر آبی، کولری است که با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند.
نام‌گذاری به دلیل استفاده از این نوع کولر در ایران بیش‌تر از هر جای دیگری در جهان، گاه این نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته میشوند.

پیشینه

 قدیمی‌ترین نمونهٔ کولر آبی در جهان، که همان بادگیر است در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شد. کارکرد بادگیرها به این ترتیب میباشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود میکشد و با تشت‌های آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت میکند.

اجزای اصلی تشکیل­ دهنده کولر آبی:

هر کولر آبی از اجزای زیر تشکیل‌ شده است:

  • کانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار گرفته است و در صورتی‌ که با نور آفتاب تماس نداشته باشد، راندمان کولر آبی افزایش می یابد و هوای خنک‌ تری تولید می کند.
  • کانال داخلی: این کانال داخل کولر و در مقابل پروانه قرار گرفته است.
  • بدنه کولر_ پارچه برزنتی: برزنت از انتقال لرزش‌های کولر به کانال خروجی جلوگیری می‌کند. پارچه برزنتی باید حتما سالم باشد.
  • ناودان‌ها: به مسیر‌های ورودی و توزیع آب که بر روی درپوش‌های کولر قرار دارند، ناودان می‌گویند.
  • پولی بزرگ و پولی کوچک: وظیفه این دو پولی این است که به کمک تسمه رابط بین خود، نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور را به محور فن منتقل کنند. هم راستا بودن پولی بزرگ و پولی کوچک بسیار مهم است.
  • شناور (فلوتر): شناور وظیفه دارد میزان آب داخل مخزن کولر را همیشه ثابت نگه دارد.
  • فیوز: از کولر در برابر خطرات الکتریکی، مثل اضافه‌ بار، محافظت می‌کند.
  • جعبه ترمینال: برای ایجاد اتصالات مطمئن و عایق از بدنه فلزی کولر آبی استفاده می‌شود.
  • الکتروموتور دو سرعته: وظیفه آن به چرخش درآوردن فن در کولر آبی بوده و شامل موارد زیر می‌گردد:
  • خازن راه‌انداز
  • خازن اصلاح ضریب قدرت
  • کلید گریز از مرکز
  • سیم‌پیچ راه‌انداز
  • سیم‌پیچ دور کند
  • سیم‌پیچ دور تند
  • پمپ آب کولر (واتر پمپ): کمک می‌کند آب از مخزن به بالای دیواره‌های کولر_جایی که پوشال‌ها و یا پد‌های سلولزی قرار دارند_منتقل شده و به ناودان‌ها بریزد.
  • تسمه موتور: کار تسمه موتور، انتقال نیروی الکتروموتور به پولی کولر است. یکی از قسمت‌هایی که همیشه باید بررسی شود، محل عبور تسمه موتور است، چراکه وجود هر زائده‌ای در این قسمت باعث پارگی تسمه موتور می‌شود.

اجزای الکتریکی کولر آبی :

  1. کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از کلید به کولر
  2. فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار.
  3. کلید مخصوص کولر:جهت راه‌اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ
  4. جعبه ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمئن و عایق از بدنه کولر
  5. الکترو موتور دو سرعته: جهت به چرخش درآوردن فن در کولر آبی
  6. پمپ آب کولر: به کمک واتر پمپ، آب از مخزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودان‌ها هدایت می‌شود.

کولر های آبی که برای خنک کردن هوای داخل ساختمان ها به ویژه در مناطق خشک بکار می روند از دو قسمت عمده تشکیل یافته اند:

  1. اجزاء الکتریکی
  2. اجزاء مکانیکی

کلید مخصوص کولر:

براي راه اندازي الكتروپمپ يا واترپمپ و الكتروموتور دو دور و كنترل دورهاي آن از سه كليد قطع و وصل استفاده مي گردد كه عبارتند از:

  1. كليد تك پل جهت قطع و وصل واترپمپ، اين كليد در سمت چپ كليد مخصوص قرار دارد.
  2. كليد تك پل جهت قطع و وصل الكتروموتور دو دور يا الكتروموتور فن كليد در قسمت مياني كليد مخصوص استقرار يافته است.
  3. كليد دور تند و كند كه يك كليد تبديل است و در سمت راست كليد مخصوص قرار دارد.

اجزاء الکتریکی شامل:

  1. کابل چهار رشته و کلید مخصوص: برای ارتباط کلید به کولر از کابل چهار رشته استفاده میشود که سطح مقطع سیم ها نباید کمتر از ۵/۱ میلی متر مربع باشد.کلید کولر شامل: یک کلید تک پل برای واتر پمپ ، یک کلید تک پل برای الکتروموتور فن و یک کلید تبدیل برای دور کند و تند الکتروموتور میباشد.
  2. جعبه اتصال یا ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمئن و عایق از بدنه فلزی کولر که در داخل اتاقک کولر قرار دارد.
  3. خازن اصلاح ضریب قدرت: که بر روی بدنه نصب شده و از نوع روغنی و با ظرفیت ۲۰ الی ۲۵ میکرو فاراد با ولتاژ نامی ۴۰۰ تا۴۵۰ ولت است.
  4. الکتروموتور دو دور فن: که معمولا دارای دو دور ۱۰۰۰ و۱۵۰۰ دور در دقیقه است.
  5. خازن راه انداز: با ظرفیت 480-130 میكروفاراد – 110 ولت كه در هنگام استارت در مدار بوده و پس از آنكه روتور به 75 درصد سرعت نامی خود رسید. كلید گریز از مركز خازن راه انداز وسیم پیچ كمكی را از مدار خارج می سازد.
  6. پمپ آب ( واتر پمپ ):  آب را از تشتك تا حدود دو متر ارتفاع پمپاژ كرده وبه سه راهی آب و ناودانی ها در بالای اتاقك كولر می رساند.

الکتروموتورکولرهای خانگی از قسمت های زیر تشکیل شده است:

الف)استاتور

ب)روتور

ج)در پوش وبوش ها

د)کلید گریز از مرکز که نقش عمده ای در راه اندازی و تنظیم دور موتور دارد و بر اساس نیروی گریز از مرکز عمل کرده وضمن عمل خود سیم پیچ راه انداز را از مدار خارج میکند.قسمت متحرک این کلید بر روی محور روتور تعبیه شده وصفحه کائوچویی کلید گریز از مرکز بر روی درپوش موتور نصب شده است. بر روی قسمت كائچویی موتور این لغات (com=مشترك) (HI=تند) (LO=كند) دیده می شود .

اجزاء مکانیکی:

  1. بدنه کولر
  2. سه راهی آب (آب پخش کن)
  3. ناودان ها
  4. فن (پروانه و محور فن یا توربین )
  5. شناور (فلوتر)
  6. کانال داخلی وخارجی
  7. پولی ها (فلکه ها) و تسمه پروانه
  8. یاتاقان ها

طرز کار

آب توسط الکتروپمپ از تشتک به ناودان‌های در بالای پوشال‌ها هدایت می‌شود و سپس بر روی پوشال‌ها می‌ریزد و آن‌ها را خیس نگه می‌دارد. با کار الکترو فن هوا از روی پوشال‌های مرطوب عبور کرده به طرف کانال یا داخل سالن هدایت می‌شود عبور هوا از روی پوشال‌های مرطوب موجب تبخیر آب پوشال‌ها می‌شود. آب برای تبخیر شدن گرمای هوای درون جعبه بیرونی کولر را جذب می‌کند و در نتیجه موجب خنک شدن هوا می‌شود هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد سالن می‌گردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با بازده خوب کار می‌کنند. در نقاط مرطوب و کنار دریا کارایی ندارند.

ظرفیت کولر آبی

عموما کولر‌های آبی را براساس میزان ظرفیت‌شان می‌شناسند. مثلاً وقتی می‌گویند کولر ۳۵۰۰، یعنی ظرفیت هوادهی کولر ۳۵۰۰ فوت مکعب در دقیقه است. کولر‌های آبی را در اندازه‌های مختلف (۲۳۰۰، ۳۵۰۰، ۴۹۰۰، ۷۰۰۰ و …) تولید می‌شود که حداکثر ظرفیت آن‌ها ۱۳۰۰۰ است. این اعداد براساس ابعاد کولر آبی، پره‌های توربین هوا و قدرت موتور‌شان می‌باشد.

انواع کولر‌های آبی

کولر‌های آبی هم مثل اغلب لوازم و تجهیزات دیگر بنا بر نوع کاربری، نیاز‌ها و موارد مورد استفاده، انواع مختلفی دارند:

کولر آبی پرتابل یا محرک: همان‌طور که از نام این کولر برمی‌آید، قابلیت جابه‌جایی دارد. مخزن این نوع کولر یا به ‌صورت دستی پر می‌شود یا قابلیت اتصال مستقیم به شیر آب را دارد.

کولر آبی ثابت: کولر آبی ثابت به دلیل ابعاد بزرگش باید در نقطه‌ی ثابتی (نظیر پشت‌بام، تراس، یا حیاط) نصب شود و بعد با استفاده از کانال‌کشی، می­توان از هوای خنکی که تولید می‌کند در داخل ساختمان لذت برد. این نوع کولر معمولی‌ترین نوع کولر آبی است.

نکاتی درباره خرید کولر آبی

مهم‌ترین اصلی که هنگام خرید کولر آبی باید به آن توجه شود، ابعاد کولر آبی مورد نیاز شماست. همچنین باید به شرایط آب و هوایی منطقه خود نیز دقت کنید. با در نظر گرفتن پارامتر‌هایی ساده ولی مهم می­توان کولر آبی­ای با ابعاد و ظرفیت هوادهی مناسب انتخاب کرد. برای این منظور باید به نکات زیر توجه داشت:

  • عایق بودن یا نبودن دیوار‌های ساختمان
  • آفتاب‌گیر بودن یا نبودن دیوار‌های ساختمان
  • طبقه‌ای که در آن ساکن هستید , هرقدر از پشت‌بام دور‌تر هستید به کولر‌هایی با ظرفیت هوادهی بالاتر نیاز دارید.

انواع پوشال کولر

پوشال کولر آبی ۲ نوع است: معمولی و سلولزی. این پوشال‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در کولر‌های سنتی‌تر از پوشال‌های چوبی استفاده می‌شود که علاوه بر عملکرد خوب، بوی مطبوعی هم ایجاد می­کنند.

به غیر از این مدل‌، مدل‌های سلولزی هم در بازار موجودند که در آن‌ها به‌جای پوشال چوبی، از نوعی فوم استفاده‌ شده است. این پوشال‌های فومی به دلیل تراکم بالا‌تری که نسبت به پوشال‌های چوبی دارند، از ورود ریزگردهای آلوده موجود در هوا جلوگیری می‌کنند. البته از این نکته هم نباید گذشت که پوشال فومی، به دلیل جذب میزان زیادی از ریزگردهای آلوده، به رسیدگی مستمر، تمیزکاری و نظافت مناسب نیاز دارد. در غیر این صورت، بوی نامطبوعی از خود متصاعد خواهد کرد. این فوم‌ها بادوام­ اند و عمر طولانی‌ای دارند، اما همه‌جا در دسترس نیستند. از این رو اغلب پوشال سنتی پیشنهاد می‌شود.

مزایای کولر آبی

کولر آبی به دلیل ایجاد رطوبت، برای مناطق خشک بسیار مفید است. علاوه بر این، سیستم سرمایش تبخیری در کولر آبی، به دلیل استفاده صد در صد از هوای تازه و تصفیه آن باعث بهبود تهویه اتاق و به جریان افتادن هوای تازه و تمیز در ساختمان می‌شود. این گزینه برای خانه‌های آپارتمانی، مخصوصا در شهر‌های بزرگ که اغلب به خاطر آلودگی هوا پنجره‌ها بسته است و هوای اتاق در گردش نیست، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین می‌توان گفت بزرگ‌ترین مزیت کولر آبی، ایجاد سرمایش مناسب و تزریق هوای تازه، خنک و تمیز به درون ساختمان است.

بازرسی کولر آبی

این دستگاه ها باید سالانه حداقل سه بار بازرسی شده و در صورت لزوم قطعات معیوب، تعمیر یا تعویض شود.

  1. مرحله اول بازرسی در آغاز فصل گرما و هنگام راه اندازی
  2. مرحله دوم در حین بهره برداری
  3. مرحله سوم زمان استراحت و خاموش دستگاه است

 این بازرسی ها شامل موارد زیر می باشد:

الف- بازرسی صفحات پوشال و نظافت آنها و تعویض آن ها دست کم هر دو سال یک بار

ب- نظافت کامل کولر و شستشوی تشتک آن و رنگ آمیزی بدنه در صورت نیاز

پ- بازرسی لوله کشی تغذیه آب کولر، پمپ آب و نظافت لوله های توزیع آب روی پوشال ها و تنظیم پخش یکسان آب

ت- بازرسی کلیه متعلقات برقی و غبارگیری و تعویض در صورت لزوم

ث- بازرسی هواده (فن) و نظافت و کنترل بالانس بودن آن، بازرسی یاتاقان ها و روغنکاری آن ها

ج- بازرسی تسمه و الکتروموتور و تعمیر یا تعویض در صورت نیاز

چ- بازرسی یاتاقان ها و روغنکاری آن ها

ح- بازرسی و اطمینان از دسترسی به هوای پاک و دوری از نقاط تخلیه هوای آلوده

خ-بازدید در زمان بهره برداری (روشن بودن) و کنترل عملکرد مناسب کلیه قطعات آن

د-تخلیه کامل آب کولر در پایان هر دوره بهره برداری، نظافت رسوب زدایی و رنگ آمیزی بدنه در صورت لزوم

سرویس ونگهداری کولر آبی : 

۱- هنگام نصب کولر، محلی را انتخاب کنید که ایجاد لرزش وصدا ننماید مثل: روی ستون ها و نزدیک دیوارها

۲- برای زیر کولر از چهار پایه ای به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر استفاده کنید و برای جلوگیری از فرو رفتن پایه ها در آسفالت وغیره از صفحات فلزی به اضلاع ۱۰ در ۱۰ استفاده کنید.

 ۳- کولر را در نزدیکی لوله دودکش وهواکش آشپزخانه ولوله چاه فاضلاب قرار ندهید.

 ۴- به منظور جلوگیری از لرزش در محل اتصال کولر به کانال ها باید از برزنت استفاده شود.

نگهداری کولر آبی در زمستان:

به محضی که مطمئن هستید که دیگر به کولر آبی نیاز ندارید، باید آنرا برای زمستان آماده کنید. درست مثل آماده سازی آن برای تابستان، باید آنرا از هر گونه رسوب مواد معدنی تمیز کرده تا در هنگام زمستان سفت نشود و به بدنه کولر نچسبد. سینی کف کولر را تمیز کنید و آب داخل آنرا کاملا تخلیه کنید.

برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌ی رابط آب از شیر فلکه، آنرا از شیر فلکه جدا کرده و آب داخل آنرا فوت کنید تا تخلیه شود. این مهمترین قدم برای نگهداری کولر آبی در فصل زمستان است. حتی اگر دیگر مراحل را انجام ندادید، حداقل این کار را انجام دهید.

بهتر است در طول زمستان کولر آبی را با پوشش برزنتی بپوشانید تا در برابر سرما محافظت شود.

هنگام راه اندازی کولر در ابتدای فصل گرما به نکات زیر توجه کنید:

 دیواره های کولر را جدا کنید و درصورت نیاز پوشال ها را تعویض کنید.(معمولا هر دو سال یکبار).ضمنا پوشال ها باید به گونه ای توسط توری های سیمی محکم به درپوش ها بسته شوند که آب از آنها بر روی فن و یا تسمه و پمپ و موتور نریزد.

کف کولر را شستشو داده و درصورت زنگ زدگی،سوراخ شدن آن را ترمیم کنید. البته بهتر است در پایان فصل گرما و از کار انداختن کولر محل های زنگ زده را ضد زنگ زده و رنگ کاری نماییم.

یاتاقان های توربین و جا روغنی های روی موتور را روغن کاری کنید و با دست هر دو فلکه را بچرخانید تا مطمئن شوید که مانعی در حرکت آن ها موجود نیست.

تسمه و فلکه های (پولی) موتور و توربین باید در یک امتداد باشند تا موجب لنگی وساییدگی تسمه و لرزش نشود. درصورت ساییدگی و بریدگی تسمه آن را تعویض کنید.

معمولا پمپ های آب احتیاج به روغن کاری ندارند ولی آنها را از جای خود خارج کرده و رسوب اطراف پروانه ها را تمیز کنید همچنین صافی آن را تمیز کرده و درجای خود قرار دهید.

با پر کردن تشتک تحتانی از آب و روشن نمودن واتر پمپ اطمینان حاصل نمایید که مسیر آب در شیلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است.

ناودان های پخش کننده مستقر در درپوش ها را تمیز کرده تا منافذ آن ها باز شود.

شناور را طوری تنظیم نمایید که آبی از تشتک یا دریچه اطمینان سرازیر نشود.

هنگام روشن کردن کولر ابتدا به مدت ده دقیقه واتر پمپ را روشن کرده تا پوشال ها خیس شوند و قبل از روشن کردن موتور اصلی کولر برای اولین بار پارچه بزرگی را خیس نموده جلوی دریچه ها گرفته تا ذرات زنگ و گرد خاک را به خود گرفته و محیط را کثیف نکند.

در پایان فصل گرما آب تشتک را خالی کرده وروی کولر را با برزنت بپوشانید و شیر فلکه آب را بسته و حتی الامکان لوله های رابط را قطع نمایید.

عیب یابی و تعمیر کولر آبی : 

عیب1- با زدن كلید ها ، الكتروموتور دو دور و پمپ آب روشن نمی شوند.

علت1- فیوز قطع است و یا خراب شده.

رفع عیب1- ورود و خروج فاز به فیوز را بتوسط فاز متر بررسی نمایید.اگر به فیوز فاز می رسد اما با حركت اهرم آن فاز خارج نمی شود ، فیوز خراب شده است آن را با فیوزی هم آمپر خودش تعویض نمایید.

عیب2- با زدن كلید ها الكتروموتور و پمپ آب روشن نمی شود.

علت2- در فاز یا نول اصلی (سیم رابط ) مشكلی بوجود آمده.

رفع عیب2- اگر در مبدأ درون كلید برق وجود دارد ، فیوز هم سالم است اما به ترمینال كولر برق 220 ولت نمی رسد ، بطور قطع سیم (كابل) رابط دچار اشكال شده است ” آن را تعویض نمایید.

عیب 3- موتور كار می كند اما باد كولر خنك نیست.

علت 3- در كف تشتك آبی وجود ندارد.

رفع عیب3- عدم وجود آب یا كافی نبودن آن می تواند به سوراخ شدن تشتك كولر – نشت نمودن آب از شیر اطمینان- تنظیم نبودن فلوتر (شناور) مربوط باشد.

عیب4- موتور كار می كند اما باد كولر خنك نیست.

علت4- واتر پمپ عمل نمی كند یا شلینگ رابط پاره شده.

رفع عیب4- به كنار كولر بروید و به پوشال ها دقت نمایید. اگر صدای ریزش آب به گوش نرسید و همچنین قطرات آب جاری روی پوشال ها رؤیت نشد ، مطمئن باشید در سیستم پمپاژ آب مشكلی بوجود آمده . این عیب می تواند به خود واتر پمپ و یا پارگی شلینگ مربوط باشد . دریچه ها را باز نمایید تا مورد معیوب را دقیقا” شناسایی كنید. خرابی واتر پمپ می تواند به هر زرد شدن پروانه و یا نیم سوز شدن موتور مربوط باشد البته گاها”دیده می شود كه واتر پمپ كاملا” سالم است اما در سیستم برق رسانی به آن مشكل بوجود آمده قبل از آن كه واتر پمپ را سوخته تلقی كنید، سیم های رابطش را جدا نموده و بتوسط دو سیم دیگر به آن برق  220 ولت برسانید. اگر عمل نكرد و پروانه هم گریپاژ نیست پس واتر پمپ سوخته است در صورت پاره شدن شلینگ نیز آن را تعویض نمایید.

عیب5- موتور كار می كند اما باد كولر خنك نیست.

علت5- سوراخ ناودان ها مسدود شده .

رفع عیب5- دریچه ها را از كولر جدا نموده و در صورت امكان پوشال ها را نیز جدا نمایید سپس سوراخ های موجود روی ناودان ها را با جوهر نمك و برس بشوئید تا جرم روی حفره ها كاملا” پاك شود. سپس ناودان ها را با آب كافی بشوئید تا بوی جوهر نمك كاملا” رفع گردد، سپس پوشال ها و شبكه های توری را ببندید و مطمئن باشید به تهویه مناسبی دست خواهید یافت.

عیب6- واتر پمپ و الكتروموتور دو دور در حال كارند اما خنك كنندگی كولر ، كیفیت چندانی ندارد.

علت 6- تسمه تنظیم نیست.

رفع عیب6- برای تنظیم تسمه باید پیچ های پایه الكتروموتور را شل كرد و پایه را طوری جابجا كرد كه تسمه نه شل باشد كه روی پولی ها كمانه كند ونه آنقدر سفت باشد كه محور را تحت تنش قرار داده بوش و یا تاقان ها را خراب كند و یا سبب سوختگی موتور گردد. بهترین حالت رگلاژ تسمه آن است كه اگر تسمه را نزدیك پولی كوچك توسط دو انگشت به هم نزدیك كنیم به اندازه یك بند انگشت با هم فاصله داشته باشند.یا اینكه اگر موتور را خاموش نمودیم سریع فن توقف نكند بلكه حدود 5 الی 6 دور بزند سپس بایستد. برای تعویض تسمه ضخامت و طول تسمه را باید جزء مشخصات آن در نظر داشته باشید.

عیب7- واتر پمپ و الكتروموتور در حال كارند اما خنك كنندگی كولر كیفیت چندانی ندارد.

علت7- پارچه برزنتی لرزه گیر پاره است.

رفع عیب7- پارچه برزنتی را برسی نمایید و اگر در آن پارگی مشاهده و قابل تعمیر نیست ، آن را تعویض نمایید.

عیب8- واترپمپ و الكتروموتور كار می كنند اماخنك كنندگی كولر كم است.

علت8- موتور فن نیم سوز است.

رفع عیب8- بتوسط یك آمپر متر ،جریان موتور فن را اندازه گیری نموده و با جریان ثبت شده بر روی آن مطابقت دهید. اگر جریان اندازه گیری شده چند برابر جریان نامی موتور بوده و بدنه استاتور سریع داغ می شود موتور نیم سوز است.

عیب9- واتر پمپ و الكتروموتور درحال كارند اماكیفیت خنك كنندگی كم است.

علت9- مقدار پوشال ها كم است و هوا آزادانه وارد كولر می شود.

رفع عیب9- اگر پوشال ها را تعویض نموده اید ، در جاگذاری پوشال های جدید دقت به عمل نیامده سعی شود جاگذاری پوشال ها یكدست باشد و پوشال ها همه ی سطح در پوش ها را اشغال نماید زیرا اگر قسمتی بدون پوشال باشد هوای گرم خارج كولر از آن قسمت مكیده شده و به محیط ساختمان راه یافته و تهویه هوا را مختل می سازد.

عیب10-موتور فن كار نمی كند (واتر پمپ كار می كند).

علت10- به موتور فن برق نمی رسد.

رفع عیب10- ممكن است فاز مربوط به موتور در كلید مخصوص كولر قطع شده و یا موردی مشابه در مورد نول صورت گرفته باشد . اگر مشكل از پارگی و یا قطع شدگی فاز یا نول است ، نقطه پاره شده را ترمیم نمایید.

عیب11- موتور فن كار نمی كند.

علت11- بازدن كلید بین كنتاكت های HI وCOM (روی تخته فیبری موتور) برق 220 ولت وجود دارد اما راه نمی افتد.

رفع عیب11- به عیب یابی موتور های آسنكرون مراجعه كنید.

عیب12- موتور صدای هوم می دهد.اما براه نمی افتد.

رفع عیب12- برای اطلاع بیشتر به عیب یابی موتور ها مراجعه نمایید. اما بطور مختصر می توان گفت : سیم پیچ راه انداز سوخته است – سیم بندی راه انداز به كلید گریز از مركز وصل نشده است – پس از خاموش كردن كولر كلید گریز از مركز به حالت عادی خود باز نگشته است – تسمه بیش از حد سفت شده است – پولی ها در یك امتداد نیستند – سیم بندی دور تند نیم سوز شده است – اگر موتورفن 4/3  اسب است ، احتمال دارد خازن راه انداز آن سوخته باشد.

عیب13- فقط یكی از دور های موتور فن كار می كند.

علت13- سیم مربوط به دور دوم از صفحه كلید موتور قطع شده.

رفع عیب13- ابتدا برق كولر را قطع نمایید . سپس سیم های متصله به موتور را از آن جدا نموده و با اهم متر هر سیم پیچ به كلید موتور را بررسی نمایید. به احتمال زیاد یكی از سر سیم های HI ویا LOW از صفحه كائوچویی جدا شده است كه می بایست سیم مربوطه را لحیم نمایید. اگر پارگی در درون استاتور باشد، كار قدری مشكل می شود و بهتر است در صورت عدم تخصص كافی به سیم پیچ های استاتور دست نزنید و از تعمیر كار مجرب كمك بگیرید.

عیب14- فقط یكی از دور های موتور فن كار می كند.

علت 14- یكی از سر سیم های رابط بین كلید تبدیل و پایه های LOW ویا HI در مسیر قطع شده است.

رفع عیب14- برای آن كه مطمئن شویم سیم های رابط بین تبدیل و موتور سالم اند بهتر است دو خروجی را داخل كلید تبدیل به یكدیگر متصل نموده و دو سیم متصل به پایه های LOW و HI را از اتصالات تخته كلید موتور جدا نموده و اهم متر را به آن ها متصل می كنیم . اگر دو سیم رابط سالم بوده و در مسیر دچار پارگی نشده باشند عقربه منحرف شده و مقداری اهم كه در واقع اهم سیم های رابط است را نشان می دهد. واگر عقربه منحرف نشده ، سیم ها دچار پارگی شده اند و چون كابل چهار سیمه است باید كابل اصلی تعویض شود.

عیب15- فقط یكی از دور های موتور كار می كند.

علت 15- كلید گریز از مركز عمل نمی كند.

رفع عیب15- در موتور كولر همیشه در لحظه اول سیم پیچ های استارت و دور تند در مدارند و به محض رسیدن سرعت موتور به 75 درصد سرعت نامی كلید عمل نموده و استارت را از مدار خارج می كند و با خارج شدن استارت دور تند در مدار مانده و موتور سرعت می گیرد. سپس می توان با تغییر دادن وضعیت تبدیل از دور كند موتور استفاده نمود و اگر كلید گریز از مركز عمل نكند و سیم پیچ كمكی در مدار باقی بماند، موتور سرعت چندانی نداشته و ضمن بگوش رسیدن صدای خشن از موتور ،داغ هم می شود. مشكل كلید گریز از مركز معمولا” شكستن صفحه فیبری و یا اكسید شدن فنر ها است كه می بایست روتور را از استاتور جدا نموده و پس از سرویس محرك كلید ، یقینا” موتور به كار نرمال خود ادامه می دهد.

عیب16- فقط یكی از دور های موتور كار می كند.

علت 16 – كلید تبدیل خراب است.

رفع عیب 16- به علت بالا بودن جریان مصرفی در كولر گاها”كنتاكت ها درون كلید تبدیل به یكدیگر جوش می خورند. قاب كلید تبدیل را باز نموده ، و با اهم متر (در حالی كه فیوز اصلی كولر قطع است ) از حركت اهرم كلید بین كنتاكت مشترك با دو خروجی اطمینان حاصل كنید. اگر در كنتاكت ها جوش خوردگی دیده شود ، آن ها را از یكدیگر جدا نموده و پس از سمباده كشی كلید را مجددا ” در مدار قرار می دهیم . اگر همچنان عملكرد مثبتی نداشت آن را تعویض می كنیم.

عیب17- با روشن نمودن كولر ، موتور به راه نمی افتد اما اگر پولی با دست چرخانده شود موتور بكار خواهد افتاد.

رفع عیب17- از آن جا كه این عیب مشابه عیب 12 است به رفع عیب 12 مراجعه نمایید.

عیب18- صدای كولر در حال كار زیاد است.

علت18- پولی ها یا یكی از پولی ها شل شده است.

رفع عیب18- در پوش سمت پولی ها را از بدنه جدا نموده واتصال آن ها به محور را كنترل نمایید.در صورت لزوم ،پولی ها را محكم بر روی محور فن ببندید.

عیب19- صدای كولر در حال كار زیاد است.

علت19- یاتاقان ها گشاد شده اند.

رفع عیب19- در پوش های دوطرف فن را باز نموده و محور را بصورت شعاعی (عمودی) حركت دهید اگر محور حركت عمودی داشت ، نیاز است بوش ها را تعویض نمایید. البته در بعضی موارد یاتاقان ها (بوش ها) سالم اند اما به سبب شل شدن بست یاتاقان این عیب بروز می كند.

عیب20- صدای كولر در حال كار زیاد است.

علت20- محور فن تاب بر داشته است.

رفع عیب20- اگر محور فن تاب داشته باشد ، در حال گردش لنگر انداخته و علاوه بر تولید صدای زیاد ، سبب خرابی یاتاقان نیز می گردد. رفع این عیب نیاز به تجربه و مهارت خاصی دارد و از جمله مهارت های تراشكاران محسوب می شود.

عیب21-صدای كولر در حال كار زیاد است.

علت21- صدا از موتور فن است.

رفع عیب21- صدای خشن موتور فن می تواند از در گیر شدن پروانه خنك كننده با در پوش به سبب خرابی یاتاقان و تاب داشتن محور فن ناشی گردد. موارد فوق را بررسی نمایید و قطعه معیوب را شناسایی و عیب را بر طرف نمایید.

عیب22- صدای كولر در حال كار زیاد است.

علت22- تسمه خراب است.

عیب23- هنگام كار كولر قطرات ریز آب وارد محیط می شود.

رفع عیب23- شلینگ پاره شده و آب به داخل پره های توربین پاشیده می شود . آب از طریق پوشال و تسمه به داخل فن ریخته می شود.

    سبد خرید